آخرین‌ها

امضای موافقت‌نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل/ از توانمندسازی فعالان فرهنگی در عرصه بین‌الملل تا افزایش سهم کالاهای فرهنگی استان در بازارهای منطقه و جهان

با حضور استاندار اردبیل و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور، موافقت‌نامه اجرایی راه‌اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل با ۳ هدف عملیاتی بین ۲ طرف امضا شد.

اشتراک گذاری
21 بهمن 1403
0 بازدید
کد مطلب : 1433

با حضور استاندار اردبیل و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور، موافقت‌نامه اجرایی راه‌اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل با ۳ هدف عملیاتی بین ۲ طرف امضا شد.

به گزارش روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری اردبیل، در نشست سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور، موافقت‌نامه اجرایی راه‌اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل بین ۲ طرف امضا شد.

در این موافقت‌نامه، ۳ هدف عملیاتی شامل شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مردمی و بخش خصوصی استان اردبیل در عرصه بین‌الملل، ارتقای نقش و کنشگری ظرفیت‌های استان در دیپلماسی عمومی و گسترش ارتباطات فرهنگی بین‌المللی کشور با اولویت کشورهای همسایه و تقویت اقتصاد فرهنگ و افزایش سهم کالاهای فرهنگی استان اردبیل در بازارهای فرهنگی منطقه و جهان در نظر گرفته شده است.

براساس این موافقت‌نامه، فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی دارای اولویت، در ۱۴ بند تنظیم شده است که برگزاری نشست‌های مشترک با اتاق‌های اصناف استان و اتاق بازرگانی اردبیل با هدف طراحی بازار هنر و حراج بین‌المللی صنایع فرهنگی استان، شناسایی شهرهای متناظر در کشورهای هدف برای خواهرخواندگی شهرهای استان (۳ طرح خواهرخواندگی جدید) با توجه به هویت مذهبی و شیعی و سوابق تاریخی مشترک به‌ویژه در دوره صفویه و اجرای رویدادهای مشترک علمی و فرهنگی در این چارچوب، طراحی و ایجاد نمایشگاه دائمی صادرات محصولات و خدمات فرهنگی استان با هدف پشتیبانی رویدادهای فرهنگی استان در خارج از کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگی‌های فرهنگی کشورهای هدف با اولویت کشورهای همسایه برای ظرفیت‌شناسی و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری میان فعالان فرهنگی هنری استان با متناظران خارج از کشور از جمله این موارد است.

همچنین، تولید محصول سینمایی مشترک با سینماگران ترک‌زبان در کشورهای منطقه (یک محصول سینمایی و یک محصول مستند)، برگزاری هفته‌های فیلم در شهرهای منتخب با هماهنگی سازمان (سالانه یک هفته فیلم)، برگزاری نوروزگاه مشترک با جمهوری آذربایجان به‌صورت متقابل (سالانه یک رویداد)، برگزاری جشنواره فرهنگی بین‌المللی در روز ۴ مرداد همزمان با بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی با حضور علویان ترکیه و سایر کشورهای جهان و طراحی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس آذری از دیگر فعالیت‌هایی است که اولویت دارد.

طراحی و برپایی سکوهای فروش محصولات فرهنگی استان در ۳ کشور و یک نقطه مرزی (اعم از فروشگاه دائمی یا غرفه‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سکوهای فروش مجازی)، برگزاری هفته فرهنگی اردبیل یا اجرای برنامه‌های هنرمندان بومی و محلی در جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی کشورهای هدف (سالانه حداقل یک رویداد)، برگزاری کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در رویدادهای فرهنگی خارج از کشور (سالانه در ۳ کشور)، تولید محتواهای فاخر برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگ و هنر استان در قالب محتواهای دیجیتال (از جمله در قالب کلیپ، VR و AR) و در نهایت، میزبانی از فعالان رسانه‌ای و چهره‌های معرفی‌شده از سوی رایزنان فرهنگی برای آشنایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان در کشورهای هدف، باید مورد توجه اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل قرار گیرد. 

توجه بیشتر به مبانی هویت‌ساز ضروری است/ ظرفیت‌های مهم استان اردبیل در حوزه صادرات فرهنگی

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل در این نشست، با بیان اینکه لازم است به مبانی هویت‌ساز خودمان بیشتر بپردازیم و کاستی‌های گذشته را جبران کنیم، گفت: اردبیل در حوزه صادرات فرهنگی می‌تواند نقش اساسی و جدی ایفا کند.

عاملی بیان کرد: کاری که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه صادرات فرهنگی شروع کرده، براساس مبانی هویت‌ساز است و امیدواریم این مسیر ادامه یابد.

پایان پیام

منبع

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *